AVROTROS
Jan Smit en Ivo Niehe, het Eurovisie Songfestival en Tussen Kunst en Kitsch. AVROTROS verkent het culturele domein in de volle breedte. Al 100 jaar is het voor AVROTROS een belangrijke pijler, maar nu zet AVROTROS zich prominent neer als dé omroep voor cultuur. We ontwikkelden een nieuwe website die al deze culturele content op één plek samenbrengt.
Contenthub voor cultuur
AVROTROS is een gemêleerde omroep met een heel verscheiden aanbod. Tussen Kunst en Kitsch en Muziekfeest op het Plein zijn heel verschillend en worden tegelijkertijd verbonden door hun culturele waarde. We zien dan ook interessante contrasten en overlappingen ontstaan als we deze content samenbrengen. In het ontwerp maken we hier gebruik van en zijn we op zoek gegaan naar frictie en verassing om de gebruiker uit te dagen de overstap te maken van Ivo naar Jan.
Voorbij je voorkeuren
Om de breedte van de culturele content voelbaar te maken introduceren we kleurthema's die verbonden zijn aan culturele domeinen zoals kunst, musical en klassieke muziek. Door de categoriën alleen aan te duiden met kleuren (en niet met namen) moedigen we de bezoeker aan om verder te kijken dan alleen hun eigen voorkeuren. Het kleurgebruik zorgt voor subtiele herkenning en toont de breedte van het palet van aanbod.
Probeer eens iets anders
Onderaan de pagina’s stimuleren we de bezoeker opnieuw om meer te ontdekken. Dit doen we door enerzijds 'meer gelijke' content aan te bieden en anderzijds 'andere' content die juist geen overlap heeft met de interesse van de bezoeker. Op deze manier prikkelen we de gebruiker en hopen we de blik van de bezoeker te verruimen.
Dynamische identiteit
De visuele identiteit, ontworpen door Studio Dumbar in 2020, is groots en dynamisch. We hebben deze identiteit omarmd en online met behulp van animatie en typografie tot leven gebracht. Ook beweging is belangrijk, en hebben we in het digitale ontwerp nog meer nadruk gegeven.
Contentformats
Om verschillende soorten verhalen te kunnen vertellen hebben we vijf unieke contentformats ontwikkeld. De formats zijn zo ontworpen dat ze de content voorop zetten en de beste omgeving creëren voor dat type content. Daarom zijn alle formats anders en hebben een eigen identiteit, verschijningsvorm en interactie.