Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants

De NBA bevordert de goede beroepsuitoefening van accountants, door het opstellen van gedrags- en beroepsregels en door toezicht op de naleving ervan. Daarnaast zorgt de NBA voor de behartiging van de gemeenschappelijke belangen van accountants. De verouderde website was vooral een praktische informatieve website, terwijl de nieuwe site een als veelzijdig content gedreven platform accountants ondersteund in hun dagelijks werk.

  • Onze services
Bezoek de website

De website als tool voor de accountant

De bestaande website werd al veel gebruikt door accountants voor praktische doeleinden. Onder meer voor het publiceren van notulen, voorbeeldteksten, jaarverslagen en documenten rondom wet- en regelgeving. De NBA is de autoriteit op dit gebied en accountants zoeken op deze plek naar informatie om hun werk te kunnen doen.

Het probleem van de website centreerde zich voornamelijk rond de navigatie. Gebruikers vonden de benodigde content vooral via zoekmachines en niet direct op de website. Daarnaast werkte de navigatie tussen alle bestaande content niet goed. Jammer, aangezien de hoeveelheid content juist veel relevante overlap en relatie kent.

Website als gebruiksmiddel

Het concept voor de website kreeg vorm toen we het kader van de website veranderde van zendende communicatiewebsite naar een gebruiksmiddel voor de accountant. We zetten de content centraal en bouwde daaromheen een structuur en navigatie die past bij het werkproces en context.

Het herontwerp van de website bestaat uit een lijstpagina waar alle content ogenschijnlijk ongestructureerd en willekeurig samenkomt. Dit laat de veelheid en verscheidenheid van de content zien en demonstreert ook de manier van navigeren en consumeren. De volgorde en mix is minder willekeurig dan het lijkt. Zo kunnen de redacteuren van de NBA specifieke stukken ‘vastzetten’, gebruiken we publicatie- en startdata en een verdeelsleutel tussen de verschillende content om altijd een veelzijdig en relevant overzicht te genereren.

Navigeren

Om de gebruiker te helpen de juiste content te vinden, bieden we meerdere handvaten om te navigeren. Zo kan in een vrij zoekveld worden gezocht op termen waarbij er automatisch suggesties worden gedaan op basis van de content. Ook kunnen gebruikers hun zoektocht verfijnen door filters toe te passen op de content. Op basis van de geactiveerde filters suggereert het systeem altijd vervolgfilters om te laten zien welke clusters er bestaan in de filterlijst. Met als doel de gebruiker te ondersteunen snel de juiste content te vinden.

Compleet nieuwe structuur

Doordat we de structuur flink veranderden, moesten we een alternatieve manier vinden om content te structureren. Om hiervoor de juiste vorm te vinden, organiseerden we een contentworkshop met relevante stakeholders van de NBA. Door het toepassen van verschillende ontwerpmethodes maakten we slimme keuzes in typen content en de structuur van de website. Zo gebruikten we bijvoorbeeld de methode cardsorting om samen met de stakeholders tot een nieuwe indeling van content categorieën te komen.

Contentworkshop met stakeholders

Consumeren van de content

De detailpagina’s van de website zijn ingericht op het efficiënt consumeren van de content. De gepubliceerde stukken kunnen lang en ingewikkeld zijn en behoeven daarom een format waarin je comfortabel kan lezen en werken. Ook bestaan er veel verbanden en relaties tussen de stukken content, en de accountant gebruikt vaak meerdere typen naast elkaar. Dit resulteerde in een split-screen ontwerp waarbij de linkerkant een brede en sobere weergave is van de content. Aan de rechterkant presenteren we een lijst met gerelateerde of overlappende content om relevante doorklik te faciliteren. De interface is nog verder te versimpelen door de gerelateerde content dicht te klikken om zo nog meer focus te creëren op het consumeren van de content.