Takeda
Hoe kunnen we patiënten met een afweerstoornis online ondersteunen? Niet alleen in Nederland maar overal op de wereld? Dit was de centrale vraag van Takeda toen ze bij ons kwamen. Samen met Takeda en een team van mensen met een afweerstoornis ontwikkelden een online omgeving waar alle benodigde informatie voor de doelgroep samenkomt.
Leven met een afweerstoornis
Takeda richt zich al meer dan 240 jaar op het ontwikkelen en leveren van geneesmiddelen. Het doel daarvan is het genezen van patiënten en/of het verbeteren van hun kwaliteit van leven.
Als je een afweerstoornis hebt werkt het afweersysteem van je lichaam niet goed. Vaak komt dit door een tekort aan antistoffen in het bloed. Je bent dan niet goed beschermd tegen ziekteverwekkers zoals bacteriën en virussen. Er zijn heel veel verschillende afweerstoornissen, op dit moment zijn er meer dan 350 bekend. In alle gevallen werkt je immuunsysteem minder goed. Veel afweerstoornissen zijn aangeboren, maar ze kunnen ook ontstaan door iets van buitenaf.
Inzicht door design research
Om het leven met een afweerstoornis beter te begrijpen startten wij ons project met het interviewen van verschillende mensen die leven met een afweerstoornis. Daarnaast bestuurdeerden we verschillende customer journeys en interviewden we verschillende (internationale) stakeholders.
De samenwerking met Fabrique en patiëntenorganisaties heeft Takeda geholpen een aanpak te ontwikkelen. Deze aanpak sluit goed aan bij de behoefte van mensen met een afweerstoornis, en heeft daardoor voor de patiënt en voor ons als Takeda echt toegevoegde waarde.
Op zoek naar de oplossing
In een Design Sprint ontwikkelden we verschillende oplossingsrichtingen voor onze centrale vraag. De informatie uit de interviews hielp ons de juiste keuzes te maken. Zo ontdekten we dat er in Nederland weinig informatie te vinden is over de aandoening. Dat de informatie die er wèl is verspreid en moeilijk toegankelijk is. Wanneer je, na jaren, uiteindelijk geconfronteerd wordt met jouw diagnose, heeft dit veel impact op je leven en naasten. De antwoorden en ervaringen op deze vragen probeerden we in ons concept een plek te geven.
Vier belangrijke thema’s
Onze oplossing testten we met de mensen met een afweerstoornis. De reacties waren zeer positief. In samenspraak met het testpanel creëerden we vervolgens de content voor de website. Een aantal thema’s plaatsten we centraal: werk, school, familie en reizen.
De website levenmeteenafweerstoornis.nl geeft antwoord op vragen als: hoe het is om te leven met een afweerstoornis? Hoe ga je om met werk, familie en vrienden? Wat betekent dit als ik wil reizen? Door middel van verhalen over deze ontwerpen geven we op een positieve manier ondersteuning en bieden we inzicht. Samen met Behandeling Begrepen ontwikkelden we vier animaties met uitleg over de aandoening en verschillende behandelopties.
Website positief ontvangen
In een internationaal team van Fabrique, Takeda en Episerver realiseerden we het MVP (minimum viable product). Het eindresultaat deelden we met ons testpanel, waar we zeer positieve reacties ontvingen. Een verdere uitrol naar andere landen, te beginnen met de Emiraten, staat gepland. Daarnaast verzamelen we inzichten hoe de site gebruikt wordt en waar we kunnen optimaliseren.
Ik zou willen dat deze website er was toen ik mijn diagnose kreeg, dat had mij heel erg geholpen.