Dordrechts Museum
Het Dordrechts Museum is een van de oudste musea van Nederland. De online collectie geeft een overzicht van honderden jaren kunst en geschiedenis van de stad Dordrecht. We ontwikkelden een nieuwe visuele stijl en een nieuwe website.
Zes eeuwen schilderkunst
Of je nu op bezoek bent bij het museum of liever het museum ontdekt vanuit huis. De nieuwe site van het Dordrechts Museum is een verlenging van het museum zelf; een plek waar bezoekers dieper in het verhaal kunnen duiken. Het verhaal over een collectie van zes eeuwen schilderkunst.
Eén structuur, vier sites
We hebben vier sites gebouwd volgens hetzelfde principe; het Dordrechts Museum, Huis van Gijn, Hof van Nederland en het Regionaal Archief Dordrecht. De sites hebben een eigen unieke vormentaal, maar gebruiken dezelfde structuur en worden beheerd via één CMS .
Vanwege de grote vrijheid binnen het CMS kan het Dordrechts Museum nu sterker zijn verhaal vertellen. De breedte van het CMS geeft de mogelijkheid kleur, vorm en elementen te kiezen waardoor er veel variatie mogelijk is binnen de huidige omgeving. Zo heeft elk musea zijn eigen look en feel, maar zijn de vier verschillende sites duidelijk aan elkaar verbonden.
Vorm en functie
Tijdens het redesigntraject ontwikkelden we een nieuwe vormentaal en stijl. Het nieuwe lettertype en kleurenpallet dat we online hebben toegepast is ook doorgevoerd in de offline communicatie. Hierdoor ontstaat een uniforme stijl, herkenbaar voor het Dordrechts Museum.
Daarnaast hebben we de toegankelijkheid van de website verder geoptimaliseerd. De indeling is zo ontworpen dat blinden en slechtzienden zich kunnen laten voorlezen en de video’s zijn voorzien van audiodescriptie en ondertiteling. Tevens is met deze doelgroep rekening gehouden in het contrast en het visueel ontwerp van de website. Het formaat van de typografie is aangepast en er is gekozen voor kleurcontrasten die goed werken voor mensen die slechtziend of kleurenbind zijn.
Laat je verrassen
Via verschillende wegen kan de gebruiker genieten van de brede collectie van zes eeuwen schilderkunst. Via een visuele tijdlijn ga je de diepte in zoals bij een kaartenbak. Deze tijdlijn licht per eeuw een aantal mooie werken uit. Je kunt jezelf verliezen in de kunstwerken binnen de tijdlijn of juist in een snel tempo door de eeuwen scrollen en een preview krijgen van de collectie.
Het delen van kunst behoort tot onze missie. Daar hebben we mooie nieuwe onderdelen voor ontwikkeld.
Samenwerking
In dit project hebben we heel fijn samengewerkt met het team van het Dordrechts Museum, net als met de collega’s van het Huis van Gijn en het Hof van Nederland waarvan de sites inmiddels ook live staan. En we blijven betrokken: we onderhouden de sites continue. Ons datateam kijkt regelmatig welke conversie optimalisaties gewenst zijn en geeft advies op het gebied van SEO optimalisatie. Via diverse dashboards kan het Dordrechts Museum in Google Analytics naast het website bezoek ook de social campagnes en nieuwsbrief conversie meten.