Van Gogh Museum
Het Van Gogh Museum gooide in 2014 haar hele inrichting om. Sindsdien staat de ontwikkeling van Van Gogh als kunstenaar centraal. Fabrique maakte een multimediatour en website met dezelfde focus.
Leer Vincent kennen
De tour is een duik in het leven van Van Gogh, met volop beeld, games en audio. We maakten 3 verschillende gebruiksvriendelijke tours, in 11 verschillende talen, op een state of the art Android-apparaat van Imagineear. De tour gaat langs schilderijen, brieven en mythes. Soms speels, soms ontroerend. Je leert Vincent écht kennen.
Design research
We begonnen met design research, naar zowel de bezoekers als de organisatie. We analyseerden data, observeerden en interviewden bezoekers. Als service designers brachten we tevens de visitor journey en de relevante touchpoints in kaart. Het ging dus verder dan alleen een tour maken. We zorgden ervoor dat we op elk punt in de visitor journey de bezoeker begrepen en dat je als bezoeker vervolgens in alle kanalen (van de website tot de rij bij de ingang) kennismaakt met de tour.
Een tour die je raakt
Om lange rijen bij de uitgifte te voorkomen, moest alles heel simpel werken. Door het inventieve draaiwiel blader je tijdens de tour op een intuïtieve manier door de schilderijen en verhalen. De verhalen zijn levendig en emotioneel, en dankzij kunsthistoricus en scriptschrijver Sandy Goldberg geen zielloze opsomming van jaartallen en feitjes. Het is een tour je die raakt.
We werkten voor de tour ook samen met Frankly, Green + Webb en fotograaf Maaike Koning.
Website
Ook de hele website is erop gericht om Vincent te leren kennen. Je vindt er prachtige verhalen die je meenemen naar de wereld van Van Gogh, zijn tijd, zijn zoektocht naar het allerhoogste en zijn overwinningen en teleurstelling.
Samen met
Samen met technisch partner Q42 maakten we een website die niet alleen informeert, maar ook inspireert, verrijkt en verleidt tot een nieuw bezoek aan het museum.