Vanderlande
Bij een internationaal, technisch bedrijf de UX verbeteren. Door een stukje van de software neer te zetten als een concept car, zetten we een tastbare toekomstvisie neer. En krijgen we transformatie aan het rollen.
UX design innovatie voor airports
Als technische speler die wereldwijd geautomatiseerde transport- en sorteersystemen levert voor onder meer bagageafhandeling op luchthavens, had Vanderlande van oudsher vooral oog voor hardware. Een goed systeem moet zo storingsvrij mogelijk koffers van a naar b brengen, zo redeneren de engineers. De geaccepteerde gedachte was: de software die voor de sturing nodig is, is nou eenmaal complex.
Voor een technisch bedrijf is User Centered Design denken een grote stap
Vanderlande zag bij klanten de behoefte aan een betere UX toenemen. Het management realiseerde zich dat om echt te kunnen innoveren, Vanderlande niet de techniek maar de eindgebruiker centraal moet stellen. De strategie van Vanderlande is UX Design in volle breedte op de kaart te zetten en in de organisatie te embedden. De grote vraag was hoe dat te doen?
Als je de omslag wil maken naar User Centered Design, kom je er niet met alleen sleutelen aan verouderde software. Dan moet je anders leren kijken naar systemen, die handiger zijn in te richten. Het grotere systeem moet op de schop. We zijn gaan kijken naar de eindgebruiker en hoe je voor hem waarde kunt toevoegen. En daarmee voor zijn werkgever, onze klant.
Leg de kracht van UX niet uit maar laat het zien
Een gezamenlijk team van Fabrique en Vanderlande is aan de slag gegaan met het bouwen van een concept car. Om een goed antwoord te formuleren op die behoefte aan een betere UX, moet je de kracht van UX Design laten zien. In plaats van het maken van een plan om de complete softwaresuite te herzien, hebben we er eerst een klein stuk uitgevist om daar een nieuw concept voor te ontwerpen. Samen met hun domeinexperts hebben we de balans gevonden tussen technische realiteit en innovatieve ambitie.
Beter UX design? Dat moet je niet in Powerpoint beloven: dat moet je meteen voelbaar maken. Met een concept car kan dat in een week.
Inuïtieve herkenbaarheid
Daar waar de huidige softwaresystemen van Vanderlande echt training vroegen om waarde uit de complexe en abstracte interface te halen, hebben we in de concept car geprobeerd zoveel mogelijk intuïtieve herkenbaarheid in te bouwen.
De concept car heeft transformatie aan het rollen gekregen
Bij het zien van de concept car was dan ook iedereen bij Vanderlande enthousiast. Ze wilden er direct mee aan de slag. Maar dat was ook het moment om op de rem te gaan staan en uit te leggen dat dit een stukje was van iets veel groters. Een concept car moet je echt zien als een eerste teaser. De concept car heeft Vanderlande de ogen geopend en de transformatie aan het rollen gekregen.
Door zoiets gaafs neer te zetten, ontstonden er gedachten als: waarom hebben we dit nog niet? Dit moeten we willen, want dit is echt waar onze klanten op zitten te wachten.” Met dit enthousiasme kon het het interne budget geregeld worden voor het grotere project.
Aan de slag
Het proces van het creëren van een concept car is relatief eenvoudig. De uitdaging van een concept car zit in het feit dat het om innovatie gaat. Dus het moet niet een droom zijn, maar voldoende verbinding houden met de realiteit. Je moet iets neerzetten wat haalbaar is. De lastigste discussie is daarom hoe ver vooruit in de toekomst de concept car moet liggen: is het er eentje die je bij wijze van spreken morgen moet kunnen ontwikkelen of is het een visie van hoe het er over tien jaar uit moet zien? Beide zijn niet de juiste weg. De uitdaging is de middenweg te vinden: de auto die je over een jaar of drie kunt zien rijden. Dat is de horizon.
We zijn een innovatief bedrijf, maar hebben juist door deze werkwijze met Fabrique geleerd om gerichter en inspirerender op de eindgebruiker te werken. Om pakkender de eindwaarde voor onze klanten neer te zetten. Dit konden we al wel vanuit de techniek en de businesscase zien, maar nu hebben we een visie en focus die we letterlijk als een ‘plaat’ voor onze ogen kunnen schuiven.