Nieuwe Lowlands website live!
De website van het Lowlands festival 2022 staat live! Ook dit jaar zijn wij opnieuw verantwoordelijk voor het digitale ontwerp, de interactie en bouw van de website. Lowlands staat voor eigenwijs en tegendraads. En dat is precies het gevoel dat organisator MOJO elk jaar ook met de website wil overbrengen.
We maakten de website op basis van de altijd zeer herkenbare en typische huisstijl van Lowlands, ontworpen door Hansje van Halem in samenwerking met Jurriaan Hos en Just van Rossum. Zij ontwikkelden voor dit jaar onder andere een nieuwe lettertype dat wordt gegenereerd met een algoritme op basis van een bewegend raster. Het lettertype heeft 15 contextuele alternatieven en kiest zelf een alternatief voor een letter die twee keer wordt gebruikt.
Op de site van Lowlands worden de koppen geanimeerd terwijl ze selecteerbare tekst blijven. Er is dus geen gebruik gemaakt van video’s, wat enorm scheelde in tijd en data opslag. De luikjes op de site verbergen deels de content. Wanneer je als gebruiker door de pagina scrollt opent zich als het ware pas de website. Dit triggert om telkens verder te kijken en het verrast keer op keer.
Samen met
Lowlands en Fabrique zijn al meer dan 20 jaar vrienden. Al sinds de allereerste Lowlands-site in 1998 werken we voor het festival, en sinds de 2017 editie samen met ontwerper Hansje van Halem. De samenwerking bestaat uit een bont gezelschap van creatieven. Van hoofdontwerper tot animatoren, van software programmeurs tot interactie ontwerpers. Lowlands geeft alle partners veel vrijheid waardoor er onverwachte invalshoeken ontstaan. Dit zie je niet alleen terug in de marketinguitingen, maar ook in fysieke vorm tijdens het festival zelf.