Gezondheid en welzijn
Met goed ontworpen systemen en services, de juiste strategie en onderzoek verbeteren wij de zorgervaring van patiënten én de manier waarop zorgverleners en zorgprofessionals hun werk doen.
Veel kansen voor verbetering
De Nederlandse zorgverlening wordt ieder jaar beter. We leven langer dan ooit. Maar tijdens gesprekken met zorgverleners en patiënten horen we ook vaak frustraties over processen. Welke zorgmedewerkers herkent dit niet: logge systemen die niet doen wat je wilt of zo omslachtig zijn dat je het nog liever met de hand doet. Of juist de situatie van de patiënt: versnipperde informatie en nergens een duidelijk overzicht. In dit soort (vaak digitale) processen loopt de zorg achter op andere sectoren. We zien dan ook veel kansen voor verbetering. Door toepassing van service design en design thinking kunnen wij een belangrijke bijdrage leveren.
Van probleem tot oplossing
Al onze opdrachten beginnen met een vraag of een probleem. Als strategisch ontwerpbureau is het belangrijk dat we de vraag of het probleem eerst volledig te begrijpen. Daarna gaan we out of the box om de juiste oplossing te verbeelden. De visualisatie van die oplossing is voor iedere situatie anders, het kan bijvoorbeeld een interactieve demo zijn van je website of een gedetailleerd stappenplan van de juiste ‘flow’.
‘Evidence based’ en voor iedereen
Ook wij geloven in ‘evidence based’, dus toetsen we onze ontwerpen met degene die het gaat gebruiken. We doen diepte-interviews voordat we gaan ontwerpen, zodat we weten waar we rekening mee moeten houden. Zodra de designs klaar zijn, toetsen we ze weer bij de gebruikers. Om zeker te weten dat alle ontwerpen intuïtief en dus gebruiksvriendelijk zijn. Voor iedereen.
Van ontwerp tot succesvolle implementatie
Er is een strategie, nieuw concept of ontwerp. Hoe zorgen we dat die oplossingen niet op de plank blijven liggen? In het complexe zorglandschap worden veel verschillende systemen gebruikt, dus het is belangrijk dat om intensief samen te werken. We zijn gewend om in grote, multidisciplinaire teams te werken: ontwerpers, developers, bussines analists, copywriters en natuurlijk de belangrijke stakeholders.
Samenwerken met Service Apotheek
Een mooi voorbeeld van een goede samenwerking door een multidisciplinair team was ons project voor Service Apotheek, een franchise organisatie met bijna 500 aangesloten apothekers. Zij benaderde ons om samen een toekomstvisie te ontwikkelen. Hierbij kwamen we tot de conclusie dat ‘service’ in alle facetten van de apothekenfranchise weer centraal mocht gaan staan. De meest voorname klant - de chronische patiënt - verdiende meer aandacht en echte service, zowel in de winkels, via de huisstijl en tone-of-voice, als in de digitale dienstverlening.
In onderstaande video, die we maakten in samenwerking met Emerce voor het online event Emerce Health, bespreken innovatie strateeg Jeroen van Erp en sr interaction designer Sasja van Besouw de ontwikkeling van de toekomstvisie en een servicegerichte app voor Service Apotheek.
Samen obstakels overwinnen
Innovatie in de zorg is een must. Wij willen door de toepassing van service design en design thinking hierin een belangrijke rol spelen. Door samen te kijken welke obstakels innovatie in de weg staan en deze dan te overwinnen. Heb je vragen? Neem contact met ons op. We komen graag langs om te kijken welke obstakels we samen kunnen overwinnen.
Ons werk in de zorg
Projecten waar we trots op zijn.
Blogs
Onze visie op de gezondheidszorg.