Musea en erfgoed
Bij Fabrique zijn we trots op onze ervaring met museale en cultureel erfgoedprojecten. Sinds ons eerste online museumproject in 2000 hebben we ons bezig gehouden met meer dan 50 internationale museumwebsites, interactieve installaties, tours, identiteiten en apps.
Voorbijgaand aan algemene ideeën
Onze kennis van musea gaat veel verder dan de algemene ideeën achter een museumwebsite of -app. Het draait om mensen en omvat kennis van branding, bezoekers en bezoekersgedrag en kennis van museumdoelen, mensen en organisaties.
We werken graag met tastbare doelen. Variërend van het aantrekken van meer bezoekers en meer omzet tot het verkrijgen van een hogere betrokkenheid. Meetbare doelen die we kunnen evalueren en verbeteren. We onderzoeken, passen aan en werken zo agile mogelijk. Voor de meeste van onze klanten is een eerste project uitgegroeid tot een langdurige samenwerking.
Fabrique werkt voor musea over de hele wereld, zoals Tate Galleries, het Design Museum en The National Gallery in Engeland, het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum in Amsterdam, de Gardner in Boston en het Louvre Abu Dhabi. Bekijk de onderstaande cases voor meer informatie. Of mail of bel ons, we komen graag met je in contact.
Vind je dag
Hoe haal je meer uit een bezoek aan Tate Modern, Tate Britain en Tate Liverpool? Tate vroeg ons een wayfinding-app te ontwerpen en bouwen. Maar tijdens ons onderzoek leerden we al snel dat mensen niet zozeer de weg zoeken. Ze willen weten wat er allemaal te doen is. Dus geen wayfinding, maar dayfinding. En daarom maakten we een app die je persoonlijk door Tate gidst.
We observeerden bezoekers, wandelend, zittend en verdwalend door de galerijen. Dit leidde tot een app die je simpelweg vraagt: "Waar heb je zin in?" Kunst, een activiteit of pauze? Dat zijn alle behoeftes van een museumbezoeker, meer niet. We gebruiken beacons om je locatie te bepalen. Zo kunnen we altijd de informatie geven die past bij je behoefte en in je buurt is. Binnen de diverse ruimten biedt de app informatie over kunstwerken, inclusief audio van curatoren en kunstenaars.
Mars, een aards avontuur
Hoe maak je Mars aantrekkelijk voor museumbezoekers? Om een groter publiek te trekken, ook gezinnen met kinderen, wilde The Design Museum met hun volgende tentoonstelling iets nieuws proberen: een ervaring in plaats van een verzameling objecten. Voor de tentoonstelling 'Moving to Mars' ontwierpen en regisseerden Fabrique en NorthernLight de totale bezoekerservaring, inclusief het ruimtelijke en visuele ontwerp. Het resultaat is een beleving die het ontwerpen voor een andere planeet aantrekkelijk maakt voor jong en oud.
Altijd en overal dichtbij
Rijksmuseum.nl maakt het beroemde Nederlandse museum en zijn collectie opmerkelijk toegankelijk voor de wereld. De site brengt de collectie op grootse én eenvoudige wijze dicht bij het grote publiek. Een revolutionair en prijswinnend ontwerp, met groot beeld als basis.
Revolutionair is dat meer dan 200.000 hoge resolutie afbeeldingen van de collectie gratis kunnen worden gedownload, verzameld en gedeeld in Rijksstudio. Je kunt diep inzoomen tot op het craquelé van de verf. Zo komen de meesterwerken letterlijk dichtbij.
Leer Vincent kennen
Het Van Gogh Museum gooide in 2014 haar hele inrichting om. Sindsdien staat de ontwikkeling van Van Gogh als kunstenaar centraal. Fabrique maakte een multimediatour en website met dezelfde focus. Samen met onze partner Frankly, Green + Webb, hebben we de volledige service ontworpen, inclusief promotie tijdens de kaartverkoop, het uitdelen van multimediatour apparaten door museummedewerkers, eenvoudige updates van de tourinhoud en de periodieke evaluatie en analyse van statistieken.
De tour is een duik in het leven van Van Gogh, met volop beeld, games en audio. We maakten 3 verschillende gebruiksvriendelijke tours, in 11 verschillende talen, op een state of the art Android-apparaat van Imagineear. De tour gaat langs schilderijen, brieven en mythes. Soms speels, soms ontroerend. Je leert Vincent écht kennen. Het algehele serviceontwerp resulteerde in een stijging van 20% in de verkoop van de tour, wat enorm is voor een betaalde tour. Het succes van deze service werd bekroond met een Dutch Design Award in de categorie service & systems.
De Nederlandse Krijgsmacht ervaren
Schieten in een tank, vliegen met een F-16, maar ook alles leren over NAVO-taal en militaire insignes. De 29 interactives die Fabrique voor het nieuwe Nationaal Militair Museum (NMM) maakte, zetten de bezoeker aan tot actie en maken het museumbezoek tot een indrukwekkende belevenis.
Het Nationaal Militair Museum (NMM) in Soesterberg vertelt over heden, verleden en toekomst van de Nederlandse krijgsmacht. Het museum presenteert een thematisch verhaal over de Nederlandse Krijgsmacht voor een brede doelgroep; van gezinnen en schoolklassen tot defensie-experts en oud-militairen. Naast een groot deel van de interactives, ontwikkelde we ook de visuele identiteit, de app en de website van het NMM.