Overheid en NGO's
Belangrijke maatschappelijke problemen zijn voor de meeste mensen vaak moeilijk te begrijpen of te 'ver van hun bed’. Hoe zorgen we ervoor dat burgers gaan luisteren, ze de boodschap snappen en dan overgaan tot actie? Zowel NGO’s als de overheid zoeken daarin naar een zo groot mogelijke impact.
Van doel naar inhoud
De afgelopen jaren heeft Fabrique verschillende projecten gedaan voor zowel NGO’s als de overheid. We passen merkdenken, service design, storytelling en design thinking ook graag toe op niet-commerciële instellingen. Met mooie resultaten.
Het begint met strategisch meedenken. Voor wie is het? Met welk doel? Daarna gaan we nadenken over hoe we dat doel het beste kunnen bereiken. Door echt samen te werken ontstaat er vanuit de inhoud een vorm die geschikt is voor de doelgroep. Die leuk is om te zien, te lezen, aan mee te doen. Zo maakten we voor de Tweede Kamer van een vuistdik rapport over de schommelende huizenprijzen in Nederland een heldere infographic. Complexe inhoud toegankelijk vormgegeven.
Technologische ontwikkelingen
Technologie is een middel, geen doel. Technologie helpt ons om de juiste impact te kunnen maken. Of het nu gaat om donateurs werven, of een thema over het voetlicht brengen. Wereldwijd of lokaal. Geen vraag is hetzelfde, geen oplossing is hetzelfde. Soms is het een website, soms een app, soms een drone, soms VR. We gebruiken de nieuwe technologische ontwikkelingen in ons voordeel. Door strategisch mee te denken over wat we willen bereiken, kunnen we daarna vrij denken over hoe we dat gaan doen, en met welke technologie.
Hackathons
Hackatons zijn een ideale manier om in alle vrijheid te werken aan onconventionele oplossingen voor maatschappelijke problemen. We zijn bijvoorbeeld actief in het collectief Hack The Planet. Dat leverde al Elders op, waar we Virtual Reality inzetten om ouderen uit hun isolement te halen. En SkyHawQ, een vliegtuigje uitgerust met camera dat Greenpeace in uitgestrekte tropische gebieden kan inzetten om bosbranden en stroperij te bestrijden.
Gedragsverandering door inzicht
In deze wereld, waarin we overspoeld worden door informatie, moeten we zoeken naar iets waarmee we impact kunnen maken. Naar hoe we de consument kunnen verleiden echt iets te veranderen, te ondernemen, nu. Naar gedragsverandering door inzicht. Neem lastig te veranderen eetgewoonten. Samen met Reframing Studio bouwden we voor de Nierstichting een digitale zoutmeter die je op een eenvoudige manier bewust maakt van de hoeveelheid zout die je binnenkrijgt. Simpel en doeltreffend.