Branding

Merken zijn al vijfentwintig jaar het uitgangspunt van alles wat we doen bij Fabrique. We zijn ervan overtuigd dat een sterk merk voelbaar moet zijn in alles wat je levert, doet en zegt. Maar wanneer ga je met branding aan de slag?

Bekijken designs. Fabrique branding en visual identity.

Wat is jouw uitdaging?

Er zijn verschillende soorten uitdagingen en aanleidingen om aan de slag te gaan met merkmanagement.

  • Soms krijgen we de vraag om een nieuw merk vanuit het niets op te bouwen. Er is een business idee, maar wie zijn we en wie gaan we zijn?
  • Soms is een nieuwe activiteit de aanleiding om een bestaand merk aan te scherpen. Bijvoorbeeld internationalisatie, of de stap naar e-commerce.
  • En vaak gaat het bij merkstrategie of merkontwikkeling om een belangrijke koerswijziging van een bedrijf, die invloed heeft op de gehele presentatie (en dus je branding).

Eerst merk, dan positionering

Als duidelijk is wie je klanten zijn, welke producten en diensten je aanbiedt en wat je merk inhoudt, is het tijd om jouw merk van een scherpe positionering te voorzien. Een goede positionering bepaalt bij welke categorie het product of de dienst hoort, maar ook wat jouw aanbod onderscheidend maakt ten opzichte van de concurrentie. Dit geeft inspirerende aanknopingspunten voor communicatie, stijl én dienstverlening. Kijk bijvoorbeeld naar ons werk voor Bever. Of lees over de branding voor The Edinburgh International Festival, waar zichtbaarheid de belangrijkste eis was.

Merkportfolio en merkarchitectuur

Wanneer een bedrijf groeit worden de producten of diensten omvangrijker, succesvoller en vaak veelzijdiger. Ze beginnen een eigen smaak te ontwikkelen. Bewust of onbewust krijgen ze als los merk een plaats in de markt. Fabrique begeleidt in het maken van keuzes over dit merkportfolio. Wil je de branding van je producten en diensten liever centraliseren of juist decentraliseren? Ga je voor een endorsement? Wat geeft de beste klantervaring? Met al deze keuzes hebben wij veel ervaring en staan klaar om met je aan de slag te gaan.

Edinburgh International Festival branding by Fabrique

Visuele identiteit

Een goede visuele identiteit geeft je merk het vermogen om onmiddellijk op te vallen en is voor veel organisaties een belangrijk middel om het verschil te maken. Dan pas zien gebruikers, klanten en relaties waar je voor staat. Daarvoor zorgt de combinatie van kleur, typografie, logo, vormtaal en fotografie. Samen geven ze het merk gevoel en uitdrukkingskracht.

Daarnaast biedt een goede branding en visuele identiteit een stevige basis voor alle touchpoints. Voor ons altijd het uitgangspunt als we aan de slag gaan met het ontwerpen en bouwen van digitale producten en diensten. Lees hierover meer op onze pagina's over digital design en development.

Een geslaagde identiteit is onvervreemdbaar van het merk. Daarom is het belangrijk de identiteit vast te leggen in een framework voor alle uitingen en kanalen. Dit kan dankzij het ontwerpen van een design system of een dynamische styleguide, om zo consistentie te waarborgen en te voorkomen dat overal steeds opnieuw het wiel wordt uitgevonden.

Ons werk in branding

Projecten waar we trots op zijn.

Hé Cultuurfonds! Met een nieuwe campagne en identiteit spreekt het Prins Bernhard Cultuurfonds een breder inclusiever publiek aan en zetten zij zichzelf nog meer op de kaart als aanjager van cultuur.

Creatief, divers en kleurrijk

Cultuurfonds

In november 2020 opende het Museum van de Geest, voorheen bekend als Museum het Dolhuys, haar deuren. In het museum kun je op een interactieve manier meer over je eigen geest én die van anderen ontdekken. Wij gaven het museum een nieuwe merkstrategie, naam en visuele identiteit en verzorgden de openingscampagne.

Open van geest

Museum van de Geest

Het gebied Zuidas in Amsterdam is volop in ontwikkeling. De nieuwe bouwoperatie Zuidasdok gaat de komende jaren de bereikbaarheid verbeteren en laat Zuidas uitgroeien tot een gemengd stedelijk centrum voor wonen, werken en recreëren.

Perspectief in Zuidas

Zuidas

Scottish Ballet wil graag vernieuwen, experimenteren en artistieke grenzen overstijgen. En verbinding maken met een breed publiek. Uit onderzoek bleek dat het publiek weinig herkende van het Scottish Ballet als merk, en verhaal en uitleg nodig had.

Exceptional entertainment

Scottish Ballet

Blogs

Onze visie op branding

Branding: The End of Storytelling

Used and abused, the term “storytelling” has become an accepted and overused buzzword.

Alexia Boiteau

Risico dúrven nemen

Wij ontwerpen verandering. Hoe we dat doen vertelt Hans, onze creative director.

Iris Richardson

A brand is an illusion

Wij ontwerpers zijn meesters in het creëren van illusies.

Jeroen van Erp