ContentScrum

Wat is de overeenkomst tussen pc, mobiel, wearables en dat briljante apparaat van morgen? Waarvoor komen je bezoekers? Wat wil je dat ze delen? Inderdaad: waardevolle en relevante content. Daarom beginnen we een project graag met een ContentScrum. Een bewezen manier om samen grip te krijgen op de content.

ContentScrum collage Fabrique

Wat is ContentScrum?

Bij ContentScrum maken we met een vast team in drie tot vijf dagen een prototype voor een website of app met tekst, beeld en structuur. We testen dit prototype vervolgens bij gebruikers. Zo komen we in korte tijd tot een inhoudelijke opzet die mensen snappen en waarderen. En ontwikkelen we een effectieve contentstrategie.

Net als bij ‘gewone’ Scrum werken in de ContentScrum een strateeg, ontwerper en copywriter van Fabrique samen met de ‘product owner’, (web)redacteur en expert van de opdrachtgever. Dat zorgt voor inbreng van kennis en creativiteit vanuit verschillende invalshoeken. En het levert meteen een gezamenlijk beeld op van het hele project bij het hele team. Met ContentScrum ontwikkel je een gezamenlijk beeld vanuit verschillende invalshoeken.

Waarom ContentScrum?

Content first is tegenwoordig een veelgebruikte term, vaak geopperd in combinatie met responsive design. De gedachte dat we met zoveel verschillende soorten apparaten moeten beginnen bij de kern, de inhoud, is logisch. Maar vaak blijft het bij een redesign en wat herordenen en opschonen. Pas tijdens de realisatie wordt dan ontdekt dat er nieuwe tekst en foto’s nodig zijn. ContentScrum voorkomt dit soort noodgrepen, door het project te beginnen met die inhoud.

Structuur

Succesvolle digitale producten helpen de gebruiker op een manier die de opdrachtgever voor ogen had. We beginnen daarom de ContentScrum met een analyse van bestaand gebruik van de site of app, veel gebruikte zoektermen, vragen bij klantenservice of opmerkingen op social media. Daarnaast kijken we naar het communicatiebeleid, de marketingstrategie en andere bedrijfsdoelen. Het resultaat is een customer journey, die zich weer vertaalt naar een structuur voor de site of app, en een (digitaal) ecosysteem eromheen.

Samen naar versie 0.01

De kracht van de ContentScrum schuilt in samenwerking. Het hele team maakt en bespreekt content. Door te kiezen hoe je werkelijke informatie verwoordt verplaats je je echt in de gebruiker. Gebruik je lopende tekst, bullets, een checklist of een testimonial? Hanteren we een infographic, video of foto’s?

Van alle denkbeelden die naar boven komen tijdens de ContentScrum heb je in het hele vervolg van het project plezier. Bovendien ontwikkelen we zo een concept, een overkoepelende visie die terugkomt in het latere ontwerp en interactie.

Het praktische resultaat is een prototype: een doorklikbare site of app met minimale opmaak. Het geheel voelt compleet, al is het dat niet. Om in een test zinvolle feedback te krijgen volstaat een klein deel van de uiteindelijke omvang, als de content maar echt is. Ook ‘externe’ stappen in een customer journey, zoals zoekresultaten op Google of social media-berichten verwerken we in het prototype.

ContentScrum overleg bij aanvang van een project.

Test en leren

Een usertest aan het eind van de ContentScrum levert het volgende op:

  • Je leert of de gebruikers de structuur snappen.
  • Je komt erachter of de inhoud de gebruikers aanspreekt.
  • Je ontdekt of inhoud aansluit bij de doelen van de gebruiker en de opdrachtgever.
  • Je haalt concrete aandachtspunten uit de test, voor het vervolg van het project.

Je faciliteert met de test interne besluitvorming. De aanwezigheid van belangrijke beslissers bij de test zorgt voor draagvlak. Daarnaast helpt het prototype bij communicatie naar stakeholders, om ook hier een gezamenlijk beeld te krijgen over de vernieuwing. En de ContentScrum zelf levert voor de opdrachtgever een goed inzicht op over de benodigde informatie en redactiekracht.

Kortom

ContentScrum levert het volgende op:

  • Contentformats die werken.
  • Een site-structuur op basis van behoeftes.
  • Feedback van de gebruiker in een vroeg stadium.
  • Klant en team op één lijn.
  • Een ‘kickstart’ van een project.

...En dat alles binnen twee weken!