Conversie optimalisatie

De livegang van je website is een belangrijk moment. Een mooie mijlpaal. Maar het werk is dan zeker niet klaar. Voor blijvend succes is het essentieel om je website na livegang converterend te houden en continu bij te sturen. Daarom analyseren we bij Fabrique bezoekersgedrag. Door periodiek samen te analyseren en te optimaliseren zorgen we voor een maximaal resultaat. Conversie optimalisatie is onderdeel van onze digital marketing service.

Digitalmarketing bij Fabrique coverbeeld

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie, oftewel CRO (conversion rate optimization), gaat over het effectief inrichten van een website zodat bezoekers meer waardevolle handelingen verrichten. Met ‘conversie’ bedoelen we het omzetten van een bezoeker naar een kopende klant, en ‘optimalisatie’ staat voor het optimaliseren van een website zodat een bezoeker converteert. Simpel gezegd willen we met hetzelfde aantal bezoekers meer conversies binnenhalen.

Schema van een conversie optimalisatie cyclus. CRO stappen: doelen bepalen, analyseren, hypotheses opstellen, ontwerpen en testen, evalueren.

Onze aanpak

CRO is een cyclisch, continu proces waarbij we na iedere testronde naar de cijfers kijken. We werken altijd volgens 5 stappen.

  1. Doelen bepalen
    Met meetbare doelen bepaal je het succes van je website. In een kick-off meeting stellen we samen de KPI’s op die de basis vormen voor het CRO-traject.
  2. Analyseren
    Wanneer we de doelstellingen hebben bepaald, starten we met het analyseren van de aanwezige analytics-tools. Denk hierbij aan Google Analytics, Google Tag Manager, Google Optimize en Hotjar. Ontbrekende tools installeren we zelf en richten we in. We maken een dashboard waarin de belangrijkste cijfers in één oogopslag zichtbaar zijn. Zo vertalen we abstracte data naar concrete inzichten.
  3. Hypotheses opstellen
    Aan de hand van onze analyze en observaties brengen we de knelpunten in kaart. Deze zetten we vervolgens om in toetsbare hypotheses. Samen bepalen we welke hypotheses we als eerste testen.
  4. Ontwerpen en testen
    We ontwerpen varianten van bestaande knelpunten om onze gemaakte aannames te onderzoeken. Het testen van de designs doen we met verschillende methoden en technieken, zoals: A/B testen, heatmaps en usability tests.
  5. Evalueren en implementeren
    De bevindingen uit de test verwerken we in een overzichtelijk rapport. Vervolgens besluiten we samen welke oplossingen we doorvoeren.

Het resultaat

Conversie optimalisatie is een effectieve methode om bezoekers beter, sneller en gemakkelijker jouw gewenste flows te laten volgen. Het is een continu proces. Elke week een beetje beter worden. Elke maand meer conversie. We blijven actief betrokken om er non-stop voor te zorgen dat jouw doelen succesvol worden vervuld.

Bekijk ons werk

Twee van onze klanten waarmee we samenwerken aan conversie optimalisatie.

Voor optimale conversie en gebruiksgemak werken we sinds de livegang van de nieuwe website samen aan het optimaliseren van de ticketstraat. Op basis van de testresultaten verbeteren we de knoppen en geven we bijvoorbeeld extra informatie bij bepaalde stappen in de ticketflow waar dat nodig is.

In een optimale flow naar Texel

TESO

Met CRO-rondes werken we samen aan het verbeteren van de gebruikerservaring. We beheren de 12 landensites in één ecosysteem en kunnen zo de optimalisaties in alle landen toevoegen. Daarnaast optimaliseren we ook de SEO-prestaties.

'Glocal' raamwerk

Luxaflex

Lees ook meer over onze ervaring op het gebied van SEO en data analytics.