Google Analytics 4
Google Analytics 4 vervangt Universal Analytics op 1 juli 2023. GA4 is geen doorontwikkeling van de huidige Universal Analytics, maar een compleet nieuwe omgeving met veel nieuwe functies. Wij helpen graag bij het maken van een vloeiende overstap
Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 is de nieuwe meetoplossing van Google. De tool biedt meer gebruiksgemak en meer geautomatiseerde inzichten. Dit zijn de belangrijkste updates:
- Machine Learning is het kernwoord van GA4. De interface is gebruiksvriendelijker én helpt om sneller en geautomatiseerd inzichten uit je websiteverkeer te halen. Die gegevens kun je weer inzetten om je marketing te verbeteren.
- Verbeterde rapportage: Google Analytics 4 heeft vernieuwde rapporten die een nog vollediger beeld geven van de klantencyclus. GA4 brengt app- en websiteverkeer nu samen, waardoor je een zeer compleet beeld van de reis en activiteiten van jouw klanten krijgt.
- Event-based tracking: De manier van tracking is aangepast naar ’event-based’, waardoor het instellen en wijzigen van conversies en meetpunten veel makkelijker is. Je doet deze aanpassingen in GA4 zelf, zonder de hulp van een ontwikkelaar.
Waarom moet ik overstappen?
Vanaf 1 juli 2023 zal Google geen gegevens meer verwerken in Universal Analytics. Na die datum heb je Google Analytics 4 nodig om verkeer op je website te blijven meten.
- Data uit UA komt niet in GA4 terecht. Oftewel, je zult in GA4 alleen kunnen beschikken over de data die verzameld is vanaf het moment dat je een GA4 property aanmaakt. We raden daarom aan zo snel mogelijk GA4 te configureren.
- Custom implementaties in UA moeten opnieuw worden ingesteld in GA4. Denk hierbij aan event tracking, e-commerce tracking, filtering, segmentering en dashboards.
Daarnaast geldt: hoe sneller je ook GA4 hebt ingesteld, hoe meer tijd je hebt om te wennen aan de nieuwe tool. Je kunt UA en GA4 namelijk naast elkaar laten lopen tot 1 juli 2023.
Hoe kan ik overstappen op GA4?
Wij hebben Google Analytics 4 al voor een groot aantal klanten opgezet. Overstappen kost jou als klant weinig tot geen moeite, wij hebben enkel toegang nodig tot Google Analytics en Google Tag Manager. Vervolgens maken wij de setup meetklaar en zorgen we dat deze voldoet aan AVG/GDPR richtlijnen.
We bieden bij Fabrique het totale pakket aan van SEO, data analytics en conversie optimalisatie. Wil je hierover meer weten? Neem dan contact met ons op. We bieden ook de mogelijkheid voor een quick audit om te kijken hoe we je het beste kunnen helpen.