Service design
Voor een consument is het gebruik van een product of dienst altijd onderdeel van het behalen van een groter doel. Een leuke dag hebben met je gezin, of van A tot Z soepel geholpen worden in het ziekenhuis. Op elk moment in de customer journey je klant begrijpen en er vanuit jouw organisatie aan bijdragen, is het doel van service design.
De drie basis principes van service design
Elk service design project heeft drie belangrijke onderdelen.
Onderzoek
In de vorm van design research, zoals context mapping en interviews. Het domein van een service design is van nature omvangrijk en de vragen complex. Er ligt daardoor veel inzicht verscholen bij de verschillende mensen die bij de dienst betrokken zijn.
Orkestratie
Het ordenen van middelen in ruimte en tijd, in journeys of maps. Dit is de kern van service design, de orkestratie: wat wordt het centrale concept en wat wordt de rode draad? En vervolgens: hoe maken we dat?
Organisatie
Je organisatie moet in staat zijn om de gewenste user experience te bieden en te ondersteunen. Hoe veranderen verantwoordelijkheden? Welke nieuwe taken ontstaan? Welke nieuwe skills zijn daarvoor nodig?
Touchpoints, plaatsen, processen en mensen
Service design in één zin? Wij hanteren de definitie van Cheryn Flanagan: “Service design is de orkestratie van touchpoints, plaatsen, processen en mensen die samen de totale klantervaring ondersteunen.” Dat doen we met behulp van customer experience maps, stakeholder maps, service blueprints en meer. Zo hebben we voor Swapfiets een customer journey gemaakt om te zien waar verbetering in het systeem nodig was. En voor Schiphol deden we onderzoek naar de reizigersbeleving en de werkbeleving van de marechaussee voor optimale grenspassages.
Dankzij de inzet van service design kun je als organisatie je onderscheiden met een unieke en goede klantbeleving, beter continu in contact blijven met je doelgroep, bepalen welke technologie en kanalen hierbij passen en beslissen welk verdienmodel je het beste kunt hanteren. Om zo naast je klanttevredenheid ook je omzet te verhogen.
Fabrique, service designers pur sang
Bij Fabrique denken we integraal over strategie, communicatie, interactie en transactie. We bouwen en ontwerpen al jaren verschillende websites, apps en print voor onze klanten en verbinden die in slimme journeys. Onze teams van ontwerpers en onderzoekers houden de helikopter hoog en zorgen dat geen enkel middel een eiland blijft. Samen bepalen deze middelen de totale customer experience.
Ons werk in service design
Projecten waar we trots op zijn.
Blogs
Onze visie in service design