UX in de openbare ruimte

Wij ontwerpen de totale beleving van publieke ruimten vanuit gebruik en identiteit. We creëren plekken van betekenis, die werken voor mens, natuur en maatschappij. Een aangenaam bezoek voor iedereen; ook als je er nog niet eerder bent geweest, de taal niet spreekt, je nerveus bent, ziek of gehaast, met of zonder voorkennis van wat je te wachten staat. Dit vraagt om een goede en passende interactie tussen de ruimte of het gebouw en haar gebruikers, oftewel goed ontworpen UX in de openbare ruimte.

Metrolijn Oost Amsterdam nieuwe inrichting
Nieuw ontwerp en renovatie van de 16 Metro Oostlijn stations in Amsterdam, in samenwerking met GROUP A

Ontwerp van de totale beleving

Experience design draait om het vormgeven van de algehele ervaring die een persoon heeft met een plek, systeem, dienst of product. Ziekenhuizen, bibliotheken en musea, campussen, stations, gemeenteloketten en grote bedrijven; het zijn stuk voor stuk plekken waar heel verschillende mensen komen, ieder met zijn eigen achtergrond en doel. Deze complexe omgevingen, vaak een schakel in een grotere reis, zouden voor iedere bezoeker aangenaam moeten zijn. We helpen om de interactie in de openbare ruimte en openbare gebouwen vorm te geven op een manier die werkt voor de mensen die er verblijven, ontspannen, werken, wachten, verzorgd worden en leven. En in het verlengde ervan voor de stakeholders er omheen. Afhankelijk van de context kan dat functioneel en efficiënt zijn, of juist verrijkend, inspirerend en uitnodigend tot interactie, of een combinatie hiervan. Wij ontwerpen de totale ervaring van deze plekken, vanuit betekenis en gebruik.

Inzet UX kennis bij ruimtelijk ontwerp

Bij UX design in de publieke ruimte komt kennis van de openbare ruimte en architectuur samen met interactiedesign uit de digitale wereld. We gebruiken hiervoor bewust de term UX (user experience), afkomstig uit de digitale wereld. De kennis die we hebben opgedaan in het digitale domein zetten we in voor het ontwikkelen van ruimtelijke concepten. Hierbij doorgronden we de behoeften, het gedrag en de voorkeuren van gebruikers om een ontwerp te creëren dat intuïtief, efficiënt en plezierig is. Wij orkestreren het proces om de gewenste beleving van een plek te definiëren. Om van een niet-plek een plek te maken.

Het ontwerp van de Oostlijn, door architecten Spängberg en Van Rhijn, dateert uit de jaren zeventig. Door de jaren heen is het originele concept echter verwaterd en is de Oostlijn niet langer uitgerust voor de toekomst. Fabrique en GROUP A zorgden voor het ontwerp en de herinrichting van de ondergrondse perrons, de gangen en de ingangen van zestien stations.

Eenheid voor de reiziger

Metro Oostlijn

De gemeente Bladel en Den Herd selecteerde Fabrique, GROUP A en ABT voor het ontwerpen van de renovatie en herbestemming van het voormalige Rabobankgebouw aan de Markt. Op deze centrale plek komt het nieuwe gemeenschapshuis voor Den Herd met een mix aan functies en voorzieningen.

Eén ruimtelijk concept

Huis den Herd

Toegankelijk voor iedereen

Het is belangrijk complexe omgevingen bruikbaar te maken voor een brede groep gebruikers. Begrijpelijke informatievoorziening en wayfinding, apps die een bezoek ondersteunen, gastheren- of vrouwen die informeren en helpen, slimme inrichting en prettig meubilair, efficiënte doorstroom; dat is allemaal belangrijk en op veel plekken valt hier nog een wereld te winnen.

In juni 2025 treedt de Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act) in werking. Deze wet stimuleert een verschuiving naar meer inclusieve en toegankelijke publieke ruimtes. Wij denken mee met planners en beleidsmakers die nu nog meer dan eerder rekening moeten houden met de diverse behoeften van alle gebruikers en moeten streven naar het creëren van omgevingen die voor iedereen toegankelijk en bruikbaar zijn.

Wachten om een kaartje te kopen voor de Amsterdamse bus, tram en metro behoort tot het verleden. Samen met het GVB ontwierpen we gebruiksvriendelijkere automaten. Het hoofddoel: snellere doorstroming.

Gemakkelijker je kaartje kopen

GVB Amsterdam

Snellerpoort is een nieuwe wijk die gebouwd gaat worden in Woerden en een belangrijke schakel gaat vormen tussen verschillende gebieden. Snellerpoort moet een levendig stadsdeel worden met een mix van functies, waar wonen en werken samenkomen.

Stedelijke energie in een groene vallei

Nieuwbouwwijk Snellerpoort

Wat we doen

Bij complexe architectonische opgaven heb je te maken met een breed scala aan opdrachtgevers of belanghebbenden. Fabrique is gespecialiseerd om in co-creatie met deze stakeholders (en met name ook samen met gebruikers) het gebruik en de ervaring van openbare ruimtes te definiëren. We geloven daarbij in een kennisgedreven en methodische aanpak, met een multi-disciplinair team, en we doen dit bij voorkeur vanuit een toekomstig perspectief. Wat we doen op een rijtje:

Context-scan We onderzoeken de context en brengen de eigenschappen van die context in kaart. Dit doen we door te observeren en te interviewen; 1-op-1 of in de vorm van workshops. We kijken naar de te verwachten toekomstige ontwikkelingen en definiëren kansen.

Gebruikersonderzoek We brengen in kaart wie de (beoogde) gebruikers zijn. We maken daarbij gebruik van service design technieken en methoden, zoals de customer experience map; we mappen de gebruikerservaring door de tijd, benoemen pijnpunten en doen aanbevelingen ter verbetering voor iedere stap die de gebruiker doorloopt.

User experience design We definieren ontwerpprincipes en ontwerpen de gewenste beleving en interactie met een plek. We ontwerpen toekomstige customer journeys, bedenken welke gedragsveranderingen gewenst zijn en welke interventies nodig zijn om die gedragsveranderingen teweeg te brengen. Hieruit volgen briefings voor het daadwerkelijke ontwerp van producten en diensten die samen de gehele user experience vormen.

Narratief en identiteit We zoeken naar het verhaal en de identiteit van een plek en wekken die tot leven. Ze vormen de rode draad in alles wat er ontworpen moet worden; zowel fysieke middelen als digitale middelen in de openbare ruimte.

Visualisatie van toekomstige situatie Met grafische weergaves, illustraties, schema’s, renderingen en/of met AI gegeneerde beelden wekken we de toekomstige situatie tot leven en maken het voorstelbaar.

Proces We orkestreren het proces, faciliteren workshops, brengen stakeholders bij elkaar en zorgen voor een overzichtelijk proces met milestones en een roadmap.

Ontwerp en validatie van producten en diensten We ontwerpen de afzonderlijke middelen, de producten en diensten die nodig zijn om tot het gewenste resultaat te komen. Afhankelijk van wat er nodig is doen we dit zelf of met partners. We maken lo-fidelty en high-fidelty prototypes en testen die in de omgeving met de toekomstige gebruikers.

Contact

Benieuwd welke aanpak het beste bij jouw project past of heb je een vraag over het toepassen van UX design in de publieke ruimte? Neem gerust contact met ons op om te bespreken wat we voor je kunnen doen.